تبلیغات
حجت فاتح - قابل توجه کاندیدها:روش‌های موفقیت در رقابت‌های انتخاباتی /جدیدترین روش تبلیغات انتخاباتی/هوش سیاسی /رسانه ها وانتخابات/اتاق فکر
 
حجت فاتح
همه جای ایران سرای من است
درباره وبسایت


بسم رب الشهدا و الصدیقین
جنگ روانی یعنی چه؟ هدف جنگ روانی، مرعوب کردن است. کی را می خواهند مرعوب کنند؟ ملت که مرعوب نمی شود، توده ی عظیم مردم که مرعوب نمی شوند. چه کسی را می خواهند مرعوب کنند؟ مسئولان را، شخصیت های سیاسی را، به قول معروف خود ما نخبگان را؛ اینها را می خواهند مرعوب کنند. کسانی که قابل تطمیعند، آنها را می‏خواهند تطمیع کنند، اراده ی عمومی را می خواهند تضعیف کنند؛ درک مردم از واقعیت های جامعه ی خودشان را می خواهند تغییر دهند؛ هدف جنگ روانی این است.

از فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی

مدیر وبسایت : admin blog
نویسندگان
برچسبها
آمار وبسایت
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

(مقام معظم رهبری)

 کسانی که برای انتخابات خود را نامزد می کنند, بدانند که انتخابات یک وسیله ای است برای بالا بردن توان کشور, برای آبرومند کردن ملت.

هوش سیاسی جامعه ونخبگان جامعه بالاست

از شعار تا شعور تنها چند قدم فاصله است می توانیم به شعور شهروندان احترام بگذاریم و شعارهایی را بدهیم در حیطه وظایف شوراهای شهر و یا این شعور را زیرپا بگذاریم و شعارهایی خارج از حیطه وظایف بدهیم تا به خیال خام خود به  انتخابات شورای شهر وارد شویم اما در اخر مردم عملکرد مارا قضاوت خواهند کرد .تجربه حضور وشرکت در یک مبارزه انتخاباتی، تجربه‌ای سخت و طاقت‌فرسا است چه برای کاندیدا و چه برای حامیان یک کاندیدا .اما برای این که کسی کار خود را درست انجام دهد، حجم زیادی از کار و فعالیت لازم است؛ شما باید سعی کنید درتمام زمینه ها اطلاعات نسبتا کامل یا مشاوران  پخته ای داشته باشید به‌عبارت دیگر، هیچ حقه یا میانبری برای جلب اعتماد رای‌دهندگان وجود ندارد. البته از دیگر سو تجربه شرکت در یک مبارزه انتخاباتی می‌تواند تجربه‌ای نشاط آور، پر سود و البته جذاب باشد.

توصیه مهم 

شما در مسیر برگزاری انتخابات از زمان شروع تا پایان با افراد بسیاری مواجه خواهید شد و سخنان و صحبت های بسیاری اعم از توصیه و نکته به شما گوشزد خواهند کرد سعی کنید توصیه ها را تماما در دفترچه ای جدا یاداشت ونکته برداری کنید مهم نیست چه کسی به شما و در چه جایگاهی مشاوره میدهد اما اگر باهوش باشید از مشاوره های حامیان ودوستان نهایت استفاده را خواهید برد .پس سعی کنید برای موفقیت بیاموزید از هرکس در هر جایگاه ومقامی مهم رسیدن به موفقیت میباشد شما هیچ گاه نمی‌توانید از تمام وقایع خبر داشته باشید، ما برای شروع صحبت هایمان سعی میکنیم فاکتورهایی به شما ارئه دهیم تا به موفقیت نزدیکتر شوید تاکید میکنم *نزدیکتر *ولی با صرف زمان مناسب و تعیین اولویت‌های درست، می‌توانید اطلاعات مورد نیاز خود را برای ایجاد یک استراتژی خوب تکمیل کرده و برای اتفاقات پیش رو آماده شوید. چند نکته و سوال کلیدی در زمینه درک هرچه بهتر زمینه سیاسی که انتخابات در بستر آن شکل می‌گیرد، وجود دارد که فهم هرچه بهتر آنها باعث کامل‌تر شدن برنامه انتخاباتی خواهد شد. این سوالات به‌طور خلاصه به شرح زیر می‌باشند:

طبق عادت بنده صحبت هایم رابا چندیدن سوال آغاز میکنم 

هر کدام از سوالات بالا خود می‌توانند به سوالات بیشتری بسط داده شوند. شما قادر خواهید بود که به برخی سوالاتی که مطرح شد، بلافاصله پاسخ‌دهید؛ نکته سعی کنید با تامل بسیاری پاسخ دهید .برخی از سوال های بالا احتیاج به تخصص و تحقیق خواهد داشت وبرخی از سوال های  سوالات دیگری برای شما پیش خواهد آورد.
دقت کنید که اتاق فکرشما ، زمان لازم برای تحقیق را در اختیار داشته باشد؛ زیرا هرچه سوالات بیشتری مطرح و پاسخ داده شوند برنامه شما کامل‌تر و صحیح‌تر خواهد بود. اگر تیم تحقیقی که در اختیار دارید به‌اندازه کافی کاردان  و قابل‌اطمینان است، آن را به چند زیر گروه تقسیم کرده و به هر کدام مسوولیت قسمت خاصی را محول کنید(توصیه میکنم که تقسیم این فعالیت ها در وقت شما صرفه جویی بالایی خواهد داشت اما در چیدمان اتاق فکر دقت بالایی کنید) آنها نیز باید تمام یافته‌های خود را به صورت گزارش در اختیار مدیر اتاق فکر(یا کسی که مسوول نگارش برنامه انتخاباتی است) قرار دهند تا او در طرح‌ریزی برنامه کلی از آنها استفاده کند.

نکته دیگری که از اهمیت بالایی دارد صرفه جویی در زمان میباشد همیشه سعی کنید محدودیت های زمانی یک منطقه را در نظر بگیرید پس جمع اوری اطلاعات باید در سریع ترین زمان انجام شود .در مورد روش تحقیق هم ابتدا به بررسی منابع موجود و منابع مالی وابزاری های در اختیار خود اهمیت قائل شوید (همیشه به دوستانم خاطر نشان شده ام یک از فاکتورهای انتخابات با شرایط امروز داشتن منابع مالی  وپشتوانه مالیبالای کاندیدا میباشد/اگر شما از این فاکتور بهرمند نیستید باید از هوش ودرایت و ابزارهای موجود نهایت استفاده راببرید ) 
قواعد حاکم بر انتخابات
بسیار مهم است که شما قبل از هر چیزی نوع انتخابات پیش رو و قواعد حاکم بر آن را بررسی کنید؛ سوال؟

1) نوع انتخابات حاضر چیست و چه قواعدی بر آن حاکم‌اند؟
2) منطقه که انتخابات در آن برگزار می‌شود، چه ویژگی‌های خاصی دارد؟
3) رسانه هاوانتخابات
4)نقش احزاب و شخصیت های برجسته در انتخابات
5)رای‌دهندگان و فاکتورهای انتخاب آنان ؟
4) نتایج و استقبال مردم در انتخابات گذشته چه بوده است؟
5) عوامل تاثیرگذاربر روی انتخابات ؟
6) بررسی نقاط قوت و ضعف کاندیدای شما ؟
7) دسته بندی رقبای اصلی و سرسخت‌تان ؟

چرا گفتیم قواعد حاکم بر انتخابات را بررسی کنید؟

چرا که قسمت بزرگی از راهای رسیدن به موفقیت شما به این اطلاعات بستگی دارد . شما حتما باید قوانین مربوط را مطالعه کنید و در صورت گنگ بودن آنها، از یک وکیل درخواست کمک کنیدویا یک مشاور خبره یا یک انتخاباتچی که نکات مهم آنها را برای شما تشریح کنند. نقض ناخواسته یک قانون ساده یا از دست دادن یک ضرب‌العجل، ممکن است منجر به شکست شما (حتی قبل از انتخابات) شود.ویا باعث رد صلاحیت شما قبل از شروع این رقابت شود پس در مورد قواعد حاکم بر اننخابات تامل بالایی داشته باشید یکی از دوستان که در انتخابات تجربه بیشتری ازبنده داشتند (مهندس محمد احسان)در مورد قواعد حاکم بر انتخابات معتقد هستند  قواعد حاکم بر انتخابات باید اصول وروشهاست قوانین دوحالت میباشد قوانین جاری و قوانین شخصی میباشد
 منطقه انتخاباتی 
منطقه انخاباتی یا همان حوزه شهر یا استان موجودباید تا حد امکان در مورد منطقه  انتخاباتی و رای‌دهندگان اطلاعات جمع‌آوری کنید (به‌طور مثال وسعت حوزه انتخاباتی، نرخ اجاره ساختمان برای ستاد وضعیت سیستم حمل‌ونقل به مسیرستاد شما  رشد جمعیت در این اواخر در این منطقه چگونه بوده است ایا جمعیت منطقه یکدست میباشد منظور مهاجر پذیربودن یک حوزه به طور مثال شهرستان ساوه یک شهرستان مهاجر پذیر که متشکل از طیف جمیعیتی مختلفی میباشد  /در حالی که این مسئله در شهرهای جنوبی وشمالی وجود ندارد   ) همچنین شما باید درک درستی از زمینه سیاسی که در قالب آن در انتخابات شرکت می‌کنید، داشته باشید. برای مثال برجسته‌ترین چهره‌های سیاسی و گروه‌های مرجع منطقه چه کسانی هستند؟، قدرت احزاب سیاسی در منطقه چگونه است؟ ایا احزاب در منطقه موجود قدرتمند میباشند یا هنوز انتخاب برحسب سنتی میباشدو چه کسانی می‌توانند بر جریان انتخابات تاثیرگذار باشند؟ باید همیشه در خاطر داشته باشید که گاهی اوقات جلب حمایت برخی اشخاص کلیدی می‌تواند بسیاری از کارها را برای شما آسان‌تر کند.

رسانه ها وانتخابات

شما هرگز نباید قدرت رسانه هرچند محلی را دست کم بگیرید لذا در مورد رسانه های موجود در منطقه باید آگاهی کامل داشته باشید ورود رسانه ها به عرصه انتخابات هرچند بعضا شاهد جانب داری بعضی از رسانه ها از چهرهای خاصی هستیم اما رسالت رسانه اطلاع رسانی بدون جانبداری میباشد که گاها این نکته فراموش میشود شما همچنین باید بدانید که رای‌دهندگان چگونه اطلاعات مورد نیاز خود را به دست می‌آورنداز سایت های خبری یا مطبوعات محلی ؟ مرجع کسب اطلاعات رای رسانه ها  کجاس؟ تاثیر‌گذاری رسانه‌های محلی چگونه است؟ آیا رسانه های منطقه قدرتمند وابسته به جریانات سیاسی میباشند ؟گزارشگران چه کسانی هستند و محدودیت‌های آنها چیست؟، انتخابات چگونه پوشش داده میشود؟ مرجع جمع آوری اطلاعات رسانه ومطبوعات کجاست
 رای‌دهندگان انتخابات 

رای دهنگان (متشکل از پیر ، جوان ،قشر دانشجو ،رای اولی ها ، قشر زحمت کش کارگر ،کشاورزان،کسبه خرده، بازاریان ،فرهنگیان ،نخبگان ولو آخر ...شامل افرادی که میتوانند رای بدهند )

رای اولی ها (این عده معمولا کنجکاو وبه دنبال متفاوت ها میباشند و علاقه مند به کنجکاوی در افکار کاندیدها و نحوه گفتار کاندیداها میباشند لذا فاکتورهای جذب رای اولی ها باید رعایت شود )

طوایف و قومیت (بررسی لایه های تشکیل شده یک شهر یا استان که از چه اقوامی و نژادی عمومیت آن اجتماع را تشکیل داده اند ولزوم شناخت افکار وعقاید این لایه ها یکی از فاکتورهای مهم در انتخابات میباشد )

آرای خاکستری (منظور ازآرای خاکستری همان عده کسیر هستند که در مرحل انتخابات امکان تغییر در رای این عده میباشد حتی در روز انتخابات و پای صندوق رای این عده تغییر مسیر میدهند)
شما باید رای‌دهندگان را در دسته‌ها و طبقه‌های مختلف و تقسیم بندی کنید 
با این شرایط ما با چندین سوال روبروه میشویم که بهتراست توسط اتاق فکر این سوالات بررسی وپاسخ جامعی برای هریک یافت شود

*مشخصات آماری رای‌دهندگان چگونه است؟
*سطح درآمدها، سطح تحصیلات، شغل، زمینه‌نژادی، زمینه مذهبی، سن و جنس و... از چه قراری است؟
*چه‌درصدی از مردم در شهرها و چه‌درصدی در روستاها ساکن هستند؟
*آیا بیشتر مردم در منازل تک واحدی زندگی می‌کنند یا در آپارتمان‌ها؟
*و در آخر اینکه تصور شما از حامیان گروهی، نژادی، منطقه‌ای و رای‌دهندگانی که به رای آنها امید دارید، چیست؟
*پاسخ های شما وتیم ستاد شما به این سوالات در آخر به شما در تصمیم‌گیری صحیح کمک بسیاری میکند
بررسی انتخابات گذشته 
گاهی اوقات با بررسی انتخابات گذشته نکات بسایر مهم در پیشبرد اهداف انتخاباتی شما بهدست می آید پس توصیه میشود فرایند شروع وپایان انتخابات گذشته را حتما توسط انالیز وبررسی کنید به طور مثال چنین سوالاتی در انتخابات گذشته مطرح میشود

در دوره انتخاباتی گذشته چه کسانی کاندیدا شده بودند و نتایج به دست آمده چه بوده است؟

*تعداد رای‌دهندگان در دوره‌های گذشته چقدر بود؟

*تعداد رای‌های فرد برنده چه میزان بوده است؟

*چه میزان رای برای احراز این پست کفایت می‌کرده است؟

*گرایشات مردم چگونه بود نسبت به کاندیدها ؟

*محبوب ها چه کسانی بودند ؟

*نقاط ضعف ونقاط قوت کاندیدهای ادوار گذشته ؟

*کدام دسته موفق تر بودند چرا موفق بودند ایا موفقیت انان مرحله ای بود ؟

در اخرشما با استفاده ازبررسی این اطلاعات قادر خواهید بود، پیش‌بینی‌های خوبی در مورد سطوح پشتیبانی و نتایج در انتخابات فعلی انجام‌دهید.اینجاست که یک جمع بندی کلی به شما قدرت یک اتاق فکر قوی را نشان میدهد  سوال دیگری که در اینجا مطرح میشود کدامیک از کاندیداهای ادوار گذشته باسیستم وروش شما پا به عرصه انتخابات گذاشت ونتیجه حاصله چه بود وایا سیستم موجود شما احتیاج به تغییر دارد یا خیر

توصیه :شما میتوانید در هر مرحله از انتخابات در گزینش تیم اتاق فکر خود تجدید نظر کنید اما با نزدیک شدن به انتخابات این تغییرات یک ریسک تلقی میشود که ممکن است اسیب بالایی به پیکره تیم شما وارد نمایید 

اتاق فکر شما 

یک اتاق فکر ممکن است ازنظریه پردازان و نخبگان تئوریسین ها و حتی افراد عادی تشکیل شده باشد نتیجه تصمیمات خروجی این اتاق فکر در تصمیم گیرهای شما بسیار مهم وتاثیر گذار خواهد بود تا برای بررسی مسائل کلان انتخابات ، تحلیل رقبا  و رفتار شما درانتخابات تاثیرگذارباشد . اتاق فکر یک تیم انتخاباتی باید متشکل از گروهی از نفرات خبره صاحب نظر و اندیشه و نوآور (تاکید میکنم نوآوری درانتخابات بسیار مهم وتاثیر گذار میباشد ) است که بر اساس روش‌های جمع اندیشی و بهره‌گیری حداکثری از خرد جمعی و تیم مشاوران تخصصی به ارائه راه حل‌های خلاقانه برای حل ریشه‌ای مشکلات موجود و تدوین سیاست‌ها و برنامه‌های کلان تیم انتخاباتی شما می‌پردازند.مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده  در انتخابات، اتاق فکرشما خواهد بود. بررسی نقاط قوت و ضعف کاندیداها، میزان تحصیلات،توانایی های سیاسی،  سابقه کاری، سابقه خانوادگی و موقعیت‌های سیاسی از دیگر وظایف اتاق فکر میباشد
شناسایی رقبای اصلی
پس از اینکه نقاط ضعف و قوت کاندیدای خود را شناسایی کردید، شما باید تعدادی از رقبای اصلی را شناسایی  وعملکرد آنان را تجزیه وتحلیل نماییدمنطقی است که این کار را  رقبای نیزانجام خواهند داد . امااگر تعداد رقبای شما زیاد است، شما باید آنهایی را انتخاب کنید که احتمال پیروزی درانتخابات پیشرو را دارند پس مثل توضیحات بالا برای خود سوال های مطرح کنید و پاسخ ان را از اتاق فکر خود بخواهید وبا تجیزیه وتحلیل و تحقیقات پابه عرصه رقابت بگذارید .اما معمولا کاندیداها و ستادهایشان به عوض تحقیق در مورد کاندیداهای دیگر، به دنبال تخریب وشایعه‌ای برای رسوایی رقبامی‌گردند تا بتوانند آنها را از صحنه انتخابات کنار بزنند. شاید این کار موفقیت‌آمیز باشداما مثل یک موج میباشد میتواند نتیجه منفی برای شما هم داشته باشد

ولی آنچه با استفاده از تحقیق به دست می‌آید،میتواند کمک شایانی به شما و حزب شما کند ،هدف نهایی پیروزی شما میباشد وباید بدانید برای پیروزی چه کارهایی باید کرد و چه کارهای نباید کرد اینجاست که قانون باید ها ونباید ها باید رعایت شود کوچکترین اشتباه شما را از مسیر پیروزی دور میکند
نتیجه سوال وپاسخ مکرر ویا همان تحقیق
سعی کنید با استفاده از اطلاعات حاصل از تحقیق و بهترین قضاوت‌ها به سوالات زیر پاسخ بدهید و پاسخ‌های درست را در برنامه ستاد انتخاباتی خود وارد نمایید:
۱ ـ چند نفر (نه فقط رای‌دهنده) در حوزه انتخاباتی شما زندگی می‌کنند؟
۲ )چه تعداد از این افراد قادر به رای دادن در انتخابات موردنظر هستند؟
۳ ) انتظار دارید چه‌درصدی از این رای‌دهندگان در انتخابات آتی
شرکت کنند؟
۴ ) تعداد این رای‌دهندگان انتظاری چند نفر است؟
۵ )چند نفر نامزد در انتخابات شرکت خواهند کرد؟
۶ ) چه تعداد از این نامزدها را باید به صورت جدی مدنظر قرار داد؟
۷ ) اگر انتخابات همین امروز برگزار می‌شد، به نظرتان هر یک از نامزدها چه درصدی از آرا را به دست می‌آوردند؟
۸) کسب چه درصدی از آرای داده شده برای پیروزی کافی است؟
۹ ) تعداد آرای لازم برای پیروزی چقدر است؟
۱۰ ) به طور متوسط، در هر خانوار چند رای‌دهنده وجود دارد؟
۱۱ ) آیا این تمایل وجود دارد که همه رای‌دهندگان یک خانواده به یک نفر رای بدهند؟
۱۲ )اگر رای‌دهندگان یک خانوار احتمالا به نامزد یکسانی رای می‌دهند، برای تضمین پیروزی به کسب حمایت چند خانوار احتیاج دارید؟
۱۳ ) اگر با ده رای‌دهنده متوسط سخن بگویید، چند نفر از آنها را می‌توانید ترغیب به رای‌دهی به خودتان نمایید؟
۱۴ ) برای دستیابی به رای‌دهندگان کافی، جهت پیروزی لازم است با چند خانوار به منظور انتقال پیامتان ارتباط برقرار کنید؟

انتخابات مکتوبی 

یک برنامه انتخاباتی مکتوب، مانند نقشه یک ساختمان،انتخاب یکمسیر برای مسافرت میباشد  . بدیهیاست که برای ساخت یک ساختمان یابنا از نقشه ساختمان استفاده کنید ویا برای رفتن به مسافرت از یک نقشه برای پیدا کردن مسیر ورسیدن به مسیر مشخص استفاده کرد وجود نقشه باعث میشوددر هنگام سردرگمی و مشکلات به آن مراجعه شود. به‌عبارت دیگر، همه چیز باید طبق این برنامه اجرا و سنجیده شود. مسلما شما می‌توانید خانه‌ای را بدون استفاده از هیچ نقشه‌ای بسازید، ولی بدیهی است که در این کار اشتباهات بسیاری مرتکب خواهید شد؛ پول و زمان و مصالح زیادی اتلاف خواهید کرد و احتمالا در آخر از نتیجه کار راضی نخواهید بود. ورود به عرصه انتخابات نیز بدون یک برنامه مشخص و مکتوب، نتیجه‌ای شبیه به همین خواهد داشت.

باید اعتراف کنم که اساس هر مبارزه انتخاباتی به صورت پیچیده چیدمان میشوداما خیلی ساده است: (همه نامزدها باید یک پیام مجاب‌کننده‌ای را به رای‌دهندگان انتقال دهند) این زیبای سیاست است در عین پیچیدگی باید نتیجه خروجی ساده وروان وتاثیرگذارباشد.مهم مجاب کردن افراد برای دریافت پیام انتخاب شده شما میباشد: اینکه پیام درست را پیدا کنید،باز تیم اتاق فکر شما کمک شایانی به شما میتواند کند

هدف ازاین نوشته 

رقابت‌های انتخاباتی می‌توانند تجربه‌های جالبی باشند حتی ما امروزه شاهد رقابت های انتخاباتی در عرصه رسانه ای ودنیای مجازی میباشیم . در یک چنین رقابتی از روزی که شروع به فعالیت می‌کنید تا روز انتخابات اتفاقات بسیاری رخ خواهند داد و شما فقط با اندکی دوراندیشی و برنامه‌ریزی، نه تنها آماده مقابله با هر گونه پیش آمدی خواهید بود، بلکه در بسیاری از مواقع خواهید توانست کنترل اوضاع را به دست بگیرید. این نوشته به شما کمک خواهد کرد تا قدرت پیش‌بینی خود را از رویدادهای پیش رو افزایش‌دهید و هرچه بهتر آماده ورود به این عرصه گردید.رقابت در عرصه مجازی آسیب های جدی و جبران ناپذیری بعضا به افکار وعقاید مردم عادی وارد میکند که اصلاح افکار و ضرر های وارده به مردم عادی سالها زمان خواهد برد توصیه عاجزانه این حقیر به عزیزانی و بزرگوارانی  که پا به عرصه رقابت میگذارند چه درغالب یک کاندید و یا در غاالب اتاق فکر ویا در غالب حامی یک کاندید این است که به شعور واعتماد افکار عمومی احترام بگذارید و سعی براین داشته باشید که با بالابردن آگاهی وهوش سیاسی مردم سالها شاهد انتخاباتی جذاب وشاهد رشد وشکوفایی جامعه خودباشیم .یکی از علت هایی که این متن را مجاب شدم بنویسم حضور یکی از دوستانم در انتخابات گذشته در اتاق فکر یک بزرگوار و آسیب به نوع نگرش وافکار این دوست عزیزم بود

هرچه انتخابات پرشورتر باشد, عظمت ملت ایران بیشتر در چشم مخالفان و دشمنان دیده خواهد شد؛ برای ملت ایران حرمت بیشتری خواهند گذاشت؛ دوستان شما هم در دنیا خوشحال می شوند(مقام معظم رهبری)

نویسنده :حجت فاتح





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
سه شنبه 30 شهریور 1395
admin blog
سه شنبه 11 اردیبهشت 1397 05:23 ق.ظ
That is really fascinating, You're an overly skilled blogger.

I've joined your rss feed and look forward to in the hunt for more of
your wonderful post. Additionally, I have shared your site in my social networks
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر